Het logo vormt de kern en het meest herkenbare onderdeel van de huisstijl. Het is van essentieel belang dat we het logo consistent toepassen in al onze communicatie.
Het logo is speciaal getekend en mag niet worden nagemaakt of veranderd. Alleen de varianten in de logoset die we op deze website aanbieden zijn toegestaan.
Meestal gebruiken we het basislogo, zonder de toevoeging ‘gemeente Zaanstad’. Doorgaans is door de context wel duidelijk dat de afzender of eigenaar de gemeente is.
Als de context niet (direct) duidelijk is, dan wordt het logo met toevoeging toegepast. Denk bijvoorbeeld aan een uiting van een samenwerkingspartner buiten de gemeentegrens, of aan een promotieartikel dat expliciet buiten Zaanstad wordt uitgedeeld.
Het logo is een beeldmerk en mag niet worden gebruikt ter vervanging van ‘lopende tekst’. Evenmin mag je in teksten het woord ‘Zaanstad’ vervangen door ‘Znstd’.
Om ons logo altijd krachtig en consistent te presenteren wordt altijd een minimale vrije witruimte rondom het logo toegepast. Binnen deze ruimte mogen geen andere elementen worden geplaatst.
Het logo wordt altijd toegepast in volledige kleurstelling (grijs en blauw) op een witte ondergrond. Er zijn twee uitzonderingen:
Het logo kent voor uiteenlopende communicatiemiddelen vaste formaten. Er zijn drie basisformaten bepaald op basis van de meest gebruikte papierformaten (A3, A4 en A5). Om een formaat van het logo te benoemen, wordt de hoogte van de letter als referentie gebruikt. Het minimale logoformaat heeft een logohoogte van 3mm. Bij een verdere verkleining kan de leesbaarheid namelijk niet worden gegarandeerd.
Het wapenschild in het logo, de ‘N’, mag in principe niet los worden gebruikt. Los gebruik kan bij uitzondering worden toegestaan, bijvoorbeeld als icoon van een app of avatar in social media. De vormgever en de opdrachtgever moeten voor los gebruik altijd toestemming vragen aan de huisstijlcoördinator.
Stel ze via huisstijl@zaanstad.nl